Аналіз
звернень громадян до Каховського міськрайонного суду Херсонської області у 2012 році відповідно до Закону України «Про звернення громадян»
Положення ст. 3 Конституції України, відповідно до якої людина, її життя і здоров»я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю, дозволяють чітко визначити орієнтири діяльності держави, і посадових осіб щодо взаємодії й взаємин із громадянами.
Такого роду взаємини складаються з приводу різноманітних питань суспільного життя, що стосуються як окремих людей, так і загальнодержавних інтересів.
Питання практичної реалізації громадянами права на звернення регулюється на сьогодні Законом України «про звернення громадян» від 2 жовтня 1996 року.
На виконання плану роботи Каховського міськрайонного суду на 1 півріччя 2013 року, затвердженого головою суду, проведено аналітичне дослідження стану організації роботи суду з розгляду звернень громадян за 2012 рік. Дослідженню підлягали сформовані за зверненням громадян справи 2012 року.
Так, право на звернення є невід»ємним й невіддільним від особи правом відстоювати свої права та охоронювані законом інтереси. Держава й людина мають зноситися між собою не тільки через суд, правоохоронні або правозахисні органи, а й безпосередньо – через письмові або усні звернення громадян, як індивідуальні, так і колективні, в органи влади та самоврядування, до керівників або посадових осіб цих органів.
За ч.1 ст.1 Закону України «Про звернення громадян» (надалі – Закон) право на звернення реалізується шляхом:
- подачі заяви або клопотання щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів;
- подачі скарги на порушення прав та законних інтересів.
Законом визначені конкретні форми звернень – пропозиція (зауваження), заява (клопотання), скарга.
Так, із загальної кількості звернень, що надійшли до Каховського міськрайонного суду Херсонської області, обліковується 21 заява та 12 скарг.
Згідно до статті 5 Закону звернення повинно мати документальне оформлення, тобто як документ воно повинно відповідати змістовим та формальним вимогам. У зверненні мають бути викладені дані про:
- автора звернення (прізвище, ім»я, по батькові, місця проживання);
- суть порушеного питання (порушення права, інтересу, свободи громадянина, незаконне покладення на нього обов’язку чи притягнення до відповідальності);
- спосіб передачі звернення (особисто або через уповноважену особу);
- вид звернення (індивідуальне або колективне).
Крім того, звернення має відповідати вимогам щодо достовірності та відкритості (підписано особисто заявником із зазначенням дати).
Відтак, встановлено, що вимогам вищезазначеної статті відповідають 32 звернення, що надійшли до провадження Каховського міськрайонного суду.
З даних аналітичних звітів визначено категорії звернень громадян за перше півріччя 2011 року та той же період 2012 року:
Категорія звернень
|
2011 рік |
2012 рік |
Всього надійшло звернень у тому числі: |
21 |
33 |
на невидачу копій судових рішень |
1 |
1 |
на дії суддів (утому числі етика поведінки) |
4 |
13 |
на тривалий нерозгляд справ і тяганину при розгляді |
4 |
2 |
про незгоду з судовим рішенням |
0 |
1 |
про невчасне направлення справи до апеляційної та касаційної інстанцій |
2 |
3 |
на невчасне звернення до виконання судових рішень |
0 |
0 |
на організацію роботи суду |
6 |
11 |
інші питання |
4 |
2 |
Як вбачається з наведеного вище порівняння, надходження звернень громадян до суду в 2012 році збільшилося, питому вагу складають скарги на процесуальні дії суддів.
Протягом 2012 року в тематичній структурі звернень до суду переважали скарги на процесуальні дії суддів 13 (39% від загальної кількості), з питань організації роботи суду 11 (33% від загальної кількості), про невчасне направлення справи до апеляційної інстанції 3 (15% від загальної кількості), на тяганину при розгляді справ 2 (10% від загальної кількості), невидачу копій рішень суду 1 (8% від загальної кількості).
У скаргах громадяни висловлюють невдоволення рівнем фаховості окремих суддів, тяганину в суді, вказують на порушення норм чинного процесуального законодавства.
На адресу суду надійшла скарга представника відповідача ОСОБА 1 в якій дописувач посилається на порушення вимог Цивільного процесуального кодексу України, допущенні суддею під час провадження цивільної справи. Зазначає, що протиправні дії судді перешкоджають підготовці апеляційної скарги та реалізації його права подання апеляції на рішення суду. Просить невідкладно вжити заходів до судді, пов’язаних з порушенням присяги та усунути порушення свідомо вчинені суддею.
По даному зверненню представника ОСОБА 1 надано відповідь, зазначено, що відповідно до норм Закону України «Про судоустрій та статус суддів» факти, які свідчать про порушення суддею присяги. Мають бути встановлені Вищою кваліфікаційною комісією суддів України. Відтак, скаргу в якій порушується питання про притягнення до відповідальності судді у зв’язку з порушенням присяги судді залишено без розгляду, до кола повноважень голови суду не входить надання оцінки діям судді та порушення питання про притягнення до відповідальності.
Більш того, у вищезазначеній категорії звернень дописувачі оскаржують дії суддів при розгляді справ, замість того, щоб апеляційно оскаржити рішення суду. Законом не передбачено давати правову оцінку процесуальним діям суду першої інстанції.
Пізніше, після перебування на особистому прийомі голови суду, ОСОБА 1 надала скаргу на дії судді та помічника судді. Відповідно до звернення дописувача суддею та його помічником порушено норми Цивільного процесуального кодексу України під час провадження справи про поворот виконання рішення суду. Зазначає, що усупереч вимогам цивільного процесуального законодавства судовий розгляд заяви про поворот виконання рішення суду проведено без її участі. Просить перевірити зазначені в скарзі факти та порушити питання притягнення судді та помічника судді до відповідальності.
Проведеною перевіркою з вивченням матеріалів судової справи, пояснень помічника судді встановлено, що процесуальні дії судді регламентовано ч.2 ст.380 ЦПК України.
Отже, можна констатувати причини надходження необґрунтованих звернень, скарг є суб’єктивними, вони виявляються в певному суб’єктивному ставленні особи до предмета відповідного звернення, його нерозумінні. Низька правова культура громадян та їх необізнаність у чинному законодавстві України призводить до звернення в судову інстанцію із заявами, скаргами на дії та рішення суддів в порядку Закону України «Про звернення громадян», хоча розгляд таких заяв передбачений Цивільно-процесуальним та Кримінальним процесуальним кодексами України.
На ім»я голови суду надійшла скарга ОСОБИ 1 на організацію роботи суду. Автор звернення зазначає, що двічі звернувшись до канцелярії суду з цивільних справ із вимогами видати копію судового рішення та засвідчити набрання чинності рішення отримала відмову від секретаря канцелярії.
За результатами дослідження даних, що містяться в скарзі встановлено, що відмова працівника суду ґрунтувалася на приписах ч.1 ст.223 ЦПК України, а саме, рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом. Крім того, секретар суду в своїх усних поясненнях стверджує, що з її боку не було ніякого ухилення від виконання передбачених посадовою інструкцією обов’язків. І якби відповідач прислухалася до роз»ясень норм чинного законодавства, а не тлумачила їх на свою користь, то виниклого непорозуміння не сталося б.
По скаргах на організацію роботи суду головою проводилися перевірки, відбиралися у працівників апарату пояснювальні записки, за результатами перевірок та наданої інформації, заявникам давались вмотивовані відповіді, а у разі необхідності роз’яснення.
Так, необхідним засобом безпосереднього спілкування з громадянами, закріпленим у статті 23 Закону України «Про звернення громадян», як державний обов’язок - є особистий прийом громадян керівництвом органів державної влади або місцевого самоврядування.
Згідно до Журналу обліку особистого прийому громадян, станом на 1 півріччя 2012 року, головою Каховського міськрайонного суду на прийомі прийнято 3 особи, що менше на 20 осіб ніж за той же період 2011 року. Двома відвідувачами на розгляд голови суду поставлені питання на дії суддів Каховського міськрайонного суду Херсонської області та одне про роз»яснення порядку подачі позовної заяви до провадження суду. На особистому прийомі громадянами передано два звернення, які розглянуто відповідно до норм Закону України «Про звернення громадян».
Визнано за доцільне констатувати, що фактів порушення Закону України «Про звернення громадян», не вирішення порушених у зверненні обґрунтованих питань, що призвело до повторного звернення або до органів вищого рівня в 1 півріччі 2012 року в Каховському міськрайонному суді Херсонської області не виявлено.
Протягом минулого року Каховським міськрайонним судом Херсонської області приділялася посилена увага з розгляду звернень громадян. Такий підхід надавав можливість своєчасно виявляти причини, що призводили до порушення законних прав та інтересів громадян.
З метою покращення роботи з питань розгляду звернень громадян поводяться вивчення законодавства про звернення громадян, посилено контроль за якісним та своєчасним розглядом звернень громадян заступником керівника апарату суду.
Більш того, з метою виявлення та усунення причин, що породжують скарги громадян, до плану роботи суду внесено проведення узагальнення та аналізу стану роботи із зверненням громадян один раз на півріччя, результати аналізу обговорюються на оперативних нарадах працівників суду.
Голова Каховського
міськрайонного суду І.М. Єйбог
виконавець
заступник керівника апарату суду
Дороган Т.В.