реальної можливості виконання судових рішень про відшкодування шкоди, заподіяної правопорушеннями неповнолітніх [1, ч. 6 ст. 41]. Так, нерідко трапляються випадки, коли через неналежний догляд неповнолітні надані самі собі і чи то з хуліганських, корисливих чи інших мотивів вдаються до незаконного заволодіння транспортними засобами, псування чи викрадення майна, до інших правопорушень. При цьому неповнолітні особи можуть діяти як із власної ініціативи, так і використовуватися дорослими як виконавці таких протиправних діянь. Навіть можливі випадки залучення для виконання суспільно небезпечних діянь осіб, які не дося- гли віку кримінальної відповідальності. У такому разі виконавцями цих злочинів слід вважати дорослих осіб, за вказівкою яких діяли ці неповнолітні [2, ч. 2 ст. 27]. Беручи до уваги, що, наприклад, незаконне заволодіння транспортним засобом як джерелом підвищеної небезпеки, вчинене неповнолітнім, призводить не лише до майнової шкоди внаслідок посягання на право власності на цей засіб, але й може заподіяти непоправної шкоди учасникам дорожнього руху через невміння його правильно експлуатувати, неважко уявити, до якої шкоди може призвести таке правопорушення. Адже право на керування транспортними засобами (крім мопедів та мотоциклів) можуть мати лише повнолітні особи [5, пп. 2.13]. Навіть матеріальна шкода (не кажучи вже про моральну), що заподіюється злочинами неповнолітніх, є неспівмірною за своїми обсягами із вартістю того майна, що перебуває у їх власності. Тому законодавчо закріплено субсидіарну відповідальність батьків чи осіб, що їх заміняють, за шкоду, заподіяну злочином неповнолітнього. Така відповідальність є за своєю сутністю додатковою, тобто такою, що доповнює ту суму коштів, якої не вистачає неповнолітньому до повного відшкодування заподіяної ним шкоди. Якщо ж у неповнолітнього достатньо власного майна чи доходів для повного відшкодування такої шкоди, то стягнення на майно батьків чи осіб, що їх заміняють, не звертається [11, ч. 1 ст. 1177].
Відповідно до сімейного законодавства батьки - це не лише кровні батько та мати, але й усиновителі, оскільки в актових записах та свідоцтвах про народження саме вони значаться батьками, а таємниця усиновлення охороняється законом і за її розголошення передбачається юридична відповідальність [10, ст. ст. 207,226, 229]. Особами, що заміняють батьків, є опікуни та піклувальники [10, ч. 2 ст. 243]. У випадку, якщо батько та мати проживають окремо і не ведуть спільного господарства, а їхнє майно, на яке може бути звернуто стягнення для субсидування відшкодування заподіяної їх дітьми шкоди, розподілено між ними, їхня спільна відповідальність за таким субсидуванням є солідарною. Тобто стягнення для субсидування цивільної відповідальності їхніх дітей можна звернути на майно будь-кого із цих батьків, а вони між собою, зокрема і в судовому порядку, можуть визначати, яку саме частку має надати кожен із них на субсидування відшкодування шкоди, заподіяної їхньою неповнолітньою дитиною [10, ст. 41, ст. 180]. Для виникнення у батьків обов'язку субсидіарної відповідальності за шкоду, заподіяну їхніми дітьми, зовсім не важливим є факт досягнення неповнолітнім віку юридичної відповідальності, оскільки така відповідальність батьків наступає без вини [11, ст. ст. 1178-1183,1206].
Відповідно до сімейного законодавства батьки - це не лише кровні батько та мати, але й усиновителі, оскільки в актових записах та свідоцтвах про народження саме вони значаться батьками, а таємниця усиновлення охороняється законом і за її розголошення передбачається юридична відповідальність
З метою забезпечення можливості реального виконання цивільних позовів у кримінальних провадженнях про злочини неповнолітніх органам, які проводять досудове розслідування, чи органам, які наглядають за додержанням ними законів (органам слідства [4, ч. 1 ст. 38] та прокуратури [8, п. З ч. 1 ст. 2]), які з власнї ініціативи, так і з ініціативи цивільних позивачів та потерпілих чи їх представників потрібно вживати невідкладних заходів для виявлення і встановлення:
- обсягу і характеру шкоди (необхідно провести ретельніогляди місця події, вилучитиу кримінально- процесуальному порядку необхідні речові докази, допитати очевидців чи інших осіб, яким можуть бути відомі відповідні відомості, призначити та провести судово-технічні, судово-товарознавчі, судово-економічні та судово-бухгалтерські, судово- психологічні експертизи);
- кола осіб, які відповідно до законодавства зобов'язані нести цивільну субсидіарну відповідальність за шкоду неповнолітніх на транспорті (треба дослідити відповідні акти цивільного стану для встановлення їх родинних зв'язків, в органах опіки та піклування з'ясувати наявність рішень відповідних органів щодо встановлення опіки чи піклування над неповнолітніми);
- наявність та місцезнаходження рухомого чи нерухомого майна і джерел доходів у неповнолітніх та осіб, які несуть за них субсидіарну відповідальність (слід звернутися із відповідними запитами до районних підрозділів податкових органів Державної фіскальної служби, Пенсійного фонду, Державної реєстраційної служби, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, органів внутрішніх справ, бюро технічної інвентаризації, банків (розкриття у встановленому порядку банківської таємниці), інших кредитно-фінансових установ тощо);
-доказів, що є допустимими для підтвердження вини неповнолітнього у заподіянні шкоди на транспорті, обсягу і характеру шкоди, приналежності майна чи доходів, на які може бути звернуто стягнення, особі, яка має нести таку цивільну відповідальність за заподіяну неповнолітнім шкоду. Також треба виявляти і встановлювати докази щодо причин і умов, які сприяли вчиненню неповнолітніми злочинів на транспорті (наявність належної охорони транспортної інфраструктури, своєчасність заходів реагування на виявлені правопорушення, аналіз прорахунків попередніх посягань неповнолітніх на об'єкти транспортних комунікацій, достатність виховних чи інших профілактичних заходів до неповнолітніх, що вживалися за результатами такого аналізу).
Складаючи позовну заяву, до позовних вимог можна включати матеріальне відшкодування фізичної, прямої матеріальної шкоди (в натурі чи в грошовому еквіваленті, але без упущеної вигоди), а також моральної шкоди (зокрема, моральних страждань, моральних переживань та зміни звичного укладу життя) [11, ч. 1 ст. 167]. Подаючи цивільний позов до органів, що ведуть провадження у справі, слід ураховувати, що він має відповідати вимогам цивільно-процесу- ального законодавства. Зокрема, до позовної заяви треба додати необхідну кількість її копій, що відповідає кількості відповідачів та третіх осіб. (Наприклад, якщо шкода заподіяна джерелом підвищеної небезпеки, відповідачем має бути володілець такого джерела, а сам винуватець правопорушення може бути залучений як третя особа на стороні відповідача) [12, ст. ст. 119-120]. Судовий збір за позовними заявами про відшкодування шкоди, заподіяної кримінальним правопорушенням, не стягується [9, п. б ч. 1 ст. 5].
За результатами вжиття зазначених вище заходів потрібно:
- направити до органів, що ведуть провадження у справі, уточнення до раніше поданого цивільного позову із деталізацією інформації щодо персональних даних правопорушників чи осіб, які несуть за них субсидіарну відповідальність, обсягу та характеру шкоди і способу відновлення порушених прав (наприклад, відшкодування шкоди в натурі чи відшкодування збитків (збитки - це майновий еквівалент шкоди) [11, ст. 1192];
- забезпечити неможливість до набрання законної сили судовим рішенням (вироком чи рішенням суду) відчуження виявленого майна неповнолітніх, майна їхніх батьків чи майна осіб, що їх замінюють, шляхом встановлення відповідних заборон у вигляді накладення арешту на це майно, видаткову частину банківських рахунків тощо. При визначенні майна, що не підлягає опису, треба керуватися відповідним переліком, закріпленим у Законі України «Про виконавче провадження», а не Додатком до Кримінального кодексу України 1960 року, в якому міститься Перелік майна, що не підлягає конфіскації за судовим вироком [3, Додаток];
стягувачам, а саме - транспортним підприємствам, іншим юридичним чи фізичним особам, яким було завдано шкоди неправомірними суспільно небезпечними діями неповнолітніх, або їхніми представникам одразу після набрання законної сили судовим рішенням про відшкодування шкоди негайно звернутися до органів Державної виконавчої служби [7, ст. 1] із заявою про відкриття виконавчого провадження, накладення відповідних заборон на відчуження виявленого майна, якщо такі заборони раніше не накладались, про звернення стягнення на усі види доходів боржників. У разі повернення виконавчого листа без виконання через відсутність майна стягувачам важливо не пропустити річний строк давності виконання рішення суду і повторно звернутися до виконавчої служби до спливу цього строку [6, п. 2 ч. 1 ст. 22]. Якщо такий строк було пропущено із поважних причин, в судовому порядку можна просити про його поновлення, подавши докази поважності причин пропуску [б. ч. 2 ст. 24]. При конкуренції вимог про стягнення заборгованості за виконавчими документами кількох стягувачів пріоритет надається виконанню тих, що забезпечують відшкодування шкоди, заподіяної злочином [б, п. 2 ч. 1 ст. 44];
- власникам транспортних засобів, керівникам транспортних підприємств, інших об'єктів транспортної інфраструктури провести профілактичні заходи для охорони, збереження майна, запровадити технічну фіксацію можливих протиправних посягань на нього (відеоспостереження і запис тощо);
- підрозділам державних органів, служб, установ, представникам відповідних організацій, до компетенції яких належить робота із неповнолітніми, посилити профілактично-виховний вплив на цих неповнолітніх з метою недопущення в подальшому вчинення ними протиправних дій та забезпечення окремої і загальної превенції, запобігання правопорушенням.
Подаючи цивільний позов до органів, що ведуть провадження у справі, слід ураховувати, що він має відповідати вимогам цивільно- процесуального законодавства.
Для забезпечення належного функціонування транспортної сфери важливо було б внести законодавчі зміни до відповідних норм цивільного права (зокрема, до статті 1177 Цивільного кодексу України), у яких передбачити можливість відшкодування правопорушником чи особами,які несуть за нього цивільну відповідальність, не лише прямої шкоди, але і непрямих збитків, у тому числі й упущеної вигоди. Адже несправедливим буде стягнення, наприклад, зі злодія 1000 гривень за викрадений ним один метр контактного залізничного проводу, якщо простій поїздів внаслідок перекриття залізничної гілки обійдеться підприємству у мільйонні збитки.
Реалізація зазначених пропозицій сприяла б не лише посиленню протидії злочинності, але й формуванню у неповнолітніх правослухняної поведінки.
«Вісник Вищої кваліфікаційної комісії суддів України» № 4 2014 року