Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендує Верховній Раді прийняти за основу проект Закону "Про оперативно-розшукову діяльність".
Проектом Закону передбачається визначити основні терміни, які використовуються в ньому, надати дефініцію оперативно-розшукової діяльності. Нею визначено систему гласних і негласних пошукових, розвідувальних та контррозвідувальних заходів, що здійснюються із застосуванням оперативних та оперативно-технічних засобів.
Згідно із проектом, до завдань оперативно-розшукової діяльності віднесено: 1) пошук і фіксація фактичних даних про протиправну діяльність осіб (груп осіб) з метою: забезпечення прав і свобод людини, захисту безпеки суспільства та держави; виявлення, запобігання і припинення кримінальних правопорушень; розшуку осіб, які вчинили кримінальні правопорушення; встановлення місцезнаходження безвісно зниклих осіб; встановлення анкетних даних невпізнаних осіб; забезпечення здійснення слідчих (розшукових) та негласних слідчих (розшукових) дій під час кримінального провадження; протидії розвідувально-підривній діяльності спецслужб іноземних держав та організацій; забезпечення діяльності правоохоронних органів та осіб, які сприяють оперативно-розшуковій діяльності на підставах, передбачених законодавством України;
отримання інформації про правопорушення, які не є кримінальними, встановлення яких сприяє вирішенню завдань протидії злочинності;
отримання інформації про факти та обставини, що не мають ознак кримінального правопорушення, проте, відповідно до законодавства України, потребують перевірки.
отримання розвідувальної інформації для забезпечення зовнішньої безпеки України.
Проектом також визначено підрозділи, уповноважені на здійснення оперативно-розшукової діяльності, їхні обов’язки та права, межі повноважень, інформаційне забезпечення ОРД.
Документом, зокрема, пропонується надати можливість здійснення ОРД: Державному бюро розслідувань; Державній прикордонній службі; Національному антикорупційному бюро України; Національній поліції; Державній фіскальній службі; відповідним органам і установам виконання покарань та слідчих ізоляторів, підпорядкованих Міністерству юстиції України; розвідувальному органові Міністерства оборони України; Службі безпеки України; Службі зовнішньої розвідки України; управлінню державної охорони; Військової служби правопорядку у Збройних Силах України.
Також пропонується заборонити проведення оперативно-розшукової діяльності підрозділам інших міністерств, відомств, громадським, приватним організаціям або особам.
Законопроектом пропонується визначити вичерпний перелік підстав проведення оперативно-розшукової діяльності, самі оперативно-розшукові заходи та порядок їхнього здійснення, вимоги до документального оформлення.
Проектом також передбачається встановити державний контроль за оперативно-розшуковою діяльністю, який становить правовий механізм функціонально реалізованих уповноваженими органами та їх посадовими особами напрямків діяльності, що забезпечують дотримання законів, прав та інтересів учасників цієї сфери суспільних відносин. Державний контроль за ОРД може здійснюватися у формі позавідомчого та відомчого контролю.
Документом передбачена можливість парламентського, судового та громадського контролю за ОРД.
Окрему увагу в тексті законопроекту присвячено прокурорському нагляду за дотриманням законності під час здійснення оперативно-розшукової діяльності. Визначено суб’єктів прокурорського нагляду, його предмет, межі компетенції прокурорів у цій сфері.
У проекті також значну увагу приділено питанням здійснення негласних слідчих (розшукових) дій оперативними підрозділами під час кримінального провадження; оперативно-розшуковому супроводженню кримінального провадження; питанням використання відповідних матеріалів, отриманих у результаті здійснення цих заходів, у кримінальному провадженні тощо.
Джерело: «Українське право»