На сьогодні питання реформування судової системи є вкрай нагальним та актуальним, оскільки одним із найпріорітетніших завдань є повернення та укріплення довіри суспільства до судової влади, яке основується на принципах законності, справедливості, неупередженості та верховенства права.
Як відзначив Голова Верховного Суду України Ярослав Романюк: «Довіра до суду, в першу чергу, залежить від якості виконання суддями своїх обов’язків, їх виваженості, розсудливості, а часом і життєвої мудрості. Відновлення довіри є суспільною необхідністю, адже саме ця складова є однією із гарантій ефективності системи правосуддя».
Основною метою роботи суддів Херсонщини є щоденне дотримання принципу верховенства права як основоположного принципу демократичних цінностей, підвищення рівня довіри суспільства завдяки дотриманню критеріїв відкритості, якості роботи та доступності громадян до здійснення судочинства.
Одним із шляхів розуміння реальної ситуації іміджу судової влади в очах суспільства є проведення оцінювання роботи суду, задля отримання інформації щодо поточної ситуації у суді за ключовими параметрами його діяльності, моніторингу інновацій, оцінки їх результативності та ефективності.
Аналізуючи світовий досвід в контексті визначення якості роботи судової системи, Рада суддів України у співпраці з Державною судовою адміністрацією України за підтримки Проекту USAID «Україна: Верховенство права» організували та провели міжнародну конференцію «Формування громадської довіри: оцінка діяльності суду», на якій оцінка якості була представлена як шлях до вдосконалення функціонування суду та підвищення громадської довіри до судів. Крім того, за підтримки проекту USAID «Україна: Верховенство права» було розпочато пілотну програму опитування громадян – учасників судових проваджень стосовно якості роботи суду за методологією карток громадянського звітування (КГЗ), яка ґрунтується на комплексному дослідженні сприйняття учасниками судових проваджень різних аспектів якості роботи суду – від доступу до приміщення суду та зручності перебування в ньому до виконання суддями та працівниками апарату суду своїх обов’язків.
Особливістю цього оцінювання є те, що вперше в Україні опитування проводилося спеціально підготовленими інтерв’юерами незалежної організації. Хотілося б наголосити, що вплив на результати опитування, зі сторони зацікавлених осіб, є виключеним і саме це є запорукою достовірності отриманих результатів.
В Каховському міськрайонному суді проводилося опитування громадян з точки зору користувача послуг.
Так, протягом двох місяців в Каховському міськрайонному суді Херсонської області інтерв’юерами молодіжної організації «Нова генерація» в рамках проекту «Громадська ініціатива» та за підтримки проекту USAID «Справедливе правосуддя» було здійснено опитування 70 респондентів – відвідувачів шляхом індивідуального особистого інтерв’ю.
Результати проведеного дослідження є наступними:
І блок – загальна характеристика респондента:
більшість опитаних - чоловіки (60%), з повною вищою освітою (47%) віком від 26-39 років (43%); 20% респондентів мають вищу юридичну освіту та представляють інтереси у цивільному процесі (70%);
ІІ блок – оцінювання за вимірами якості
Переважна більшість респондентів (58% ) в цілому оцінили якість роботи нашої судової установи на «відмінно» або «добре» та підкреслили, що найкращим чином забезпечені показники доступності суду такі як: розташування судової установи та зручність транспортної розв’язки, 91% респондентів опитування на відмінно оцінили якість надання послуг Інформаційного центру щодо вчасності та безперешкодності у вирішенні питань: ознайомлення з матеріалами справи, отримання рішення, ухвали.
Оцінюючи показники зручності та комфортності приміщень суду 68% респондентів відповіли «так» щодо зручності місць для очікування, оформлення документів, підготовки до засідань. Що стосується повноти та ясності інформації, яка є наявною в суді – показники відсотків коливаються від 56-68 %.
На достатньому рівні респонденти оцінили і роботу працівників апарату суду. Загальний образ працівника апарату апеляційного суду Херсонської області з притаманним йому рисами при спілкуванні виглядає таким чином:
- старанність та правильність в оформленні документів – 48%;
- доброзичливість, повага та бажання допомогти – 54%;
- однакове ставлення до всіх, незалежно від соціального статусу – 49 %;
- професіоналізм, знання своєї справи – 50%
ІІІ блок – зміни та рекомендації
На запитання інтерв’юера незалежної організації «Нова генерація» щодо покращення вимірів якості роботи Каховського міськрайонного суду Херсонської області, респонденти відповіли так:
(результати опитування розподіли в порядку ранжування: 1 – найбільш важливий вимір якості (слід покращувати в першу чергу), 6 - найменш важливий вимір якості) :
Вимір якості
Ранг Місце
Доступність суду 4,9 1
Зручність та комфортність перебування в суді 4,7 2
Повнота та ясність інформації 3,6 3
Дотримання термінів судового розгляду 3,0 4
Сприйняття роботи працівників апарату суду 2,7 5
Сприйняття роботи судді 2,1 6
Пропозиції покращення якості роботи Каховського міськрайонного суду Херсонської області, які найчастіше були висловлені респондентами: дотримання термінів судового розгляду; сприйняття роботи судів.